Neufeld Institute Poland Zrozumieć dzieci. Praktyczne zastosowanie nauki o rozwoju.
Zrozumieć dzieci. Praktyczne zastosowanie nauki o rozwoju.

Kurs – Jak wspierać rozwój odporności psychicznej? Powrót do dobrostanu po stresie i traumie.

Kurs on-line, autorstwa dr Gordona Neufelda,
oryginalny tytuł “The resilience riddle: making sense of stress, trauma & recovery

Startujemy 12 marca 2025 r. 

Odporność psychiczna to jedno z najważniejszych zagadnień naszych czasów. Tkwią w niej odpowiedzi na pytania dotyczące zdrowia emocjonalnego i dobrego samopoczucia, regeneracji, profilaktyki, ale też chorób psychicznych oraz uzależnień. Rozwijanie odporności psychicznej jest nie tylko najlepszą ogólną profilaktyką zdrowia i dobrej kondycji człowieka, ale także najlepszym punktem odniesienia dla interwencji pomocowych. Właśnie dlatego zagadnienie to jest obecnie przedmiotem zainteresowania nie tylko specjalistów z dziedziny medycyny i psychologii, ale także wychowawców, rodziców i całego społeczeństwa. 

OPIS

Odporność psychiczna to zdolność do radzenia sobie ze stresem, powracania do równowagi i wzmacniania emocjonalnej elastyczności. Niestety, zamiast skupiać się na rozwijaniu tej niezywjkłlej zdolności, często koncentrujemy się na stresie, problematycznych zachowaniach i dysfunkcjach.

Ze względu na pojawiające się nowe dane na temat funkcjonowania mózgu i natury emocji, zjawisko odporności psychicznej zyskuje jeszcze większą wagę. Odkrycia te mają wielkie znaczenie w kontekście pracy z dziećmi, nie wspominając już o ich wpływie na rozumienie procesów radzenia sobie ze stresem codziennego życia – naszym oraz naszych bliskich.

Po latach badań nad rolą stresu, w końcu skupiamy się na kluczach, pomagających odblokować niezwykły ludzki potencjał:

  • do rozwoju POMIMO doświadczania przeciwności losu;
  • do rozkwitu W OBLICZU trudności;
  • do odzyskiwania równowagi po traumie.

Stres sam w sobie nie musi być naszym wrogiem, a my zamiast leczyć traumy, zaburzenia i choroby, możemy skupić się na przywracaniu naszej zdolności do odporności psychicznej. Zamiast martwić się o to, co może przydarzyć się nam lub naszym dzieciom, możemy pielęgnować odporność psychiczną, jako że to ona jest podstawowym zabezpieczeniem ich dobrostanu w świecie, na który często nie mamy  przecież wpływu.

Podczas Cyklu szkoleniowego będziemy pracować w oparciu o uznany na całym świecie model doktora Gordona Neufelda. Nauczymy się, jak stres i odporność mogą współistnieć w harmonii, oraz odkryjemy sposoby na wzmacnianie dobrostanu psychicznego – swojego i podopiecznych.

PROGRAM

Cykl szkoleniowy składa się z 4 modułów (łącznie min. 8 godzin). Każdy z nich obejmuje:

Obraz3

Moduł 1 – Zaskakująca mądrość reakcji na stres

Jeszcze niedawno wierzyliśmy, że źródłem naszego stresu jest to, co nas spotyka. Ale podczas gdy niektóre osoby rozpadają się emocjonalnie, to inne świetnie radzą sobie z przeciwnościami losu. Nieprawdą jest zatem, że dobre doświadczenia lub brak złych doprowadzą nas do zdrowia emocjonalnego i dobrego samopoczucia. 

Czy warto zatem szukać odpowiedzi w analizie zdarzeń, których doświadczamy? My proponujemy przyjrzeć się temu, co też takiego W NAS samych pozwala nam tak różnie reagować na trudności.

Wnikliwsze spojrzenie ujawnia, że reakcja na stres niesie w sobie głęboką mądrość. To ona tworzy emocjom warunki do wykonywania ich pracy, zapewniając nam zasoby potrzebne w trudnych okolicznościach.

Podczas tej sesji zaktualizujemy nasze rozumienie tego, co tak naprawdę jest zagrożeniem dla ludzi i przygotujemy grunt pod omówienie kompleksowego modelu powracania do dobrostanu i odporności psychicznej.

Moduł 2 – Jak Natura pomaga nam reagować na stres?

Wszystko w naszej istocie dąży do równowagi lub homeostazy. Reakcja na stres jest z pewnością odchyleniem od tej równowagi, ale nic tutaj nie dzieje się bez powodu. Powinna ona wiązać się z naturalną korektą sytuacji, czyli reakcją odpornościową. Reakcja odpornościowa w najprostszym ujęciu jest odwróceniem reakcji stresowej, a zatem zrozumienie odporności psychicznej jest z kolei zakorzenione w zrozumieniu reakcji stresowej. Refleksje i wnioski dotyczące bezpieczeństwa powinny zatem bazować na dokładnym zrozumieniu tego, co nam zagraża. Przy takim ujęciu zagadnienia, bardzo łatwo jest również dostrzec, co w tej układance nam umyka. Trauma to nie to, co nam się przydarzyło, lecz raczej to, co się nie wydarzyło, choć byłoby bardzo zbawienne.

Podczas drugiej sesji Cyklu zaktualizujemy nasze rozumienie reakcji na stres. 

Moduł 3 – Oznaki więzienia w reakcji na stres

Skoncentrujemy się na jednym z kluczowych wyzwań w rozwijaniu odporności psychicznej – rozpoznawaniu, czy u siebie lub dziecka, którym się opiekujemy, pojawiają się symptomy „uwięzienia” w reakcji na stres.

Stres jest naturalną reakcją organizmu na wyzwania i zagrożenia, ale kiedy staje się przewlekły lub nie jest na bieżąco równoważony, może prowadzić do zablokowania procesów adaptacyjnych. To z kolei może zachwiać naszą naturalną zdolnością do powracania do równowagi emocjonalnej. 

Podczas tej sesji nauczymy się identyfikować te subtelne, często niewidoczne sygnały ostrzegawcze, które wskazują na to, że organizm „utknął” w reakcji stresowej. Poznamy też pięciopunktową skalę służącą ocenie, czy reakcja na stres mieści się w normie, czy wymaga szczególnej uwagi. Skala ta może być stosowana zarówno nieformalnie, jak i w ramach bardziej zaawansowanych protokołów klinicznych, jeśli pracujesz jako specjalista w obszarze psychologii czy psychoterapii. 

Moduł 4 – Przywracanie odporności psychicznej

Wyzwanie polegające na pomaganiu dzieciom i dorosłym w odzyskaniu równowagi jest tym trudniejsze, że reakcji odpornościowej nie można przywrócić w sposób bezpośredni. Nie można tego zrobić za kogoś czy dla kogoś. Zdolność do regeneracji jest z pewnością cechą charakterystyczną życia jako takiego, a tym samym częścią naszego ludzkiego potencjału, ale droga do odporności psychicznej i dobrostanu nie jest taka prosta. Zagadka rozwiązuje się, gdy zdajemy sobie sprawę, że nasze mózgi zostały zaprogramowane przez ewolucję tak, by zapewniać nam BEZPIECZEŃSTWO. 

Podczas tej sesji omówimy wyzwania związane z zapewnieniem tego bezpieczeństwa podopiecznym, niezależnie od tego, czy są to nasze dzieci, uczniowie czy nasi pacjenci, klienci. Ma to ogromne znaczenie, zarówno dla tych, którym staramy się pomóc, jak i dla nas samych. Omówimy również, w jaki sposób w dzisiejszym przeładowanym informacjami i bodźcami społeczeństwie sama reakcja odpornościowa wymaga dodatkowego wsparcia.

DLA KOGO?

Zapraszamy nauczycieli, terapeutów, psychologów, pedagogów, pracowników socjalnych, lekarzy i pielęgniarek, rodziców i opiekunów, którzy chcą lepiej wspierać dzieci w radzeniu sobie z wyzwaniami.

DLACZEGO WARTO?

Kompleksowy program: Cykl składa się z 4 sesji, podczas których omówimy kluczowe zagadnienia związane z odpornością psychiczną.

Praktyczne narzędzia: Nauczysz się rozpoznawać oznaki „uwięzienia” w reakcji na stres, korzystać z pięciopunktowej skali oceny stresu oraz otrzymasz praktyczne wskazówki, jak wspierać budowanie odporności psychicznej – swojej i swoich dzieci.

Ekspercka wiedza: Pracujemy w oparciu o znany na całym świecie model dr. Gordona Neufelda, który zmienia sposób, w jaki postrzegamy rozwój emocjonalny i odporność psychiczną.

Wsparcie i interakcja: Nasz kurs to nie tylko wykłady, ale również sesje wspierające, nagrania, forum wymiany doświadczeń oraz eksperckie odpowiedzi na Twoje pytania.

Elastyczność: Wszystkie sesje są nagrywane, co pozwala na powrót do materiałów w dogodnym dla Ciebie czasie.

CO ZYSKASZ?

Zrozumienie mechanizmów stresu: Dowiesz się, jak rozpoznawać sygnały ostrzegawcze i reagować na nie w odpowiedni sposób. Dotrzemy do sedna procesu regeneracji i odporności psychicznej.

Poprawa jakości życia: Wzmacniając swoją odporność psychiczną, zyskasz większą elastyczność emocjonalną i lepsze radzenie sobie z codziennymi wyzwaniami. Nauczysz się również, jak wspierać rozwój odporności psychicznej u swoich dzieci czy podopiecznych.

Wsparcie specjalisty: Uzyskasz praktyczne wskazówki od doświadczonej psycholożki i terapeutki Joanny Bylinka.

Informacje organizacyjne

Każda grupa kursowa będzie mogła dzielić się spostrzeżeniami, doświadczeniami oraz zadawać dodatkowe pytania na dedykowanym kursowi forum na stronie Neufeld Institute Poland (dostęp uczestnicy uzyskują po zapisaniu się na kurs). Do dyskusji na forum odnosić się będziemy również podczas sesji wspierających.

Spotkania będą nagrywane i uczestnicy będą mieli do nich dostęp po każdej sesji. Po ukończeniu kursu jest możliwość uzyskania certyfikatu! Dostęp do wszystkich materiałów i nagrań przez okres 6 miesięcy od daty zakończenia kursu.

Daty i godziny spotkań: 12, 19, 26 marca i 2 kwietnia 2025 r., godz. 17.30-19.00

Prowadząca: Joanna Bylinka

Moderator: Tatiana Szumczenia (Neufeld Institute Poland)

Miejsce spotkań: platforma ZOOM

Cena: 550 zł od osoby

Zapisy i pytania:

kontakt@neufeldinstitute.pl lub pod nr tel. 603 317 413.