To flagowy kurs opracowany przez dr Gordona Neufelda, który wprowadza uczestników w podstawy zintegrowanej relacyjnej psychologii rozwojowej. Kurs skupia się na trzech kluczowych do zrozumienia dzieci konstruktach: więzi, procesie dojrzewania oraz wrażliwości i zdolności do odczuwania. Te elementy tworzą trójwymiarową mapę, która pozwala ocenić moment rozwojowy dziecka i wskazać, jak najlepiej je wesprzeć, aby mogło w pełni zrealizować swój potencjał.
Kurs skierowany jest do wszystkich osób zajmujących się opieką nad dziećmi, ich nauczaniem lub wspieraniem w ramach pracy specjalistycznej.
Podczas szkolenia uczestnicy nauczą się:
rozpoznawać oznaki zablokowania rozwoju,
diagnozować jego przyczyny,
stosować strategie wspierające dzieci w wychodzeniu z tego stanu.
Uczestnicy poznają również model tworzenia więzi opracowany przez dr Neufelda, który można zastosować do dzieci w każdym wieku i na różnych poziomach trudności rozwojowych.
Choć kurs koncentruje się na dzieciach i młodzieży, zawarte w nim treści są uniwersalne – mogą pomóc dorosłym lepiej zrozumieć samych siebie oraz własne doświadczenia z okresu dzieciństwa.
Model opracowany przez dr Gordona Neufelda jest owocem ponad czterdziestopięcioletniej praktyki zawodowej, osobistych doświadczeń rodzicielskich oraz wielu lat pracy nad syntezą i analizą wiedzy naukowej. Łączy w sobie elementy psychologii głębi, paradygmatu rozwojowego, teorii przywiązania i neuronauki.
Jest to podejście, które znalazło zastosowanie w różnorodnych obszarach:
rodzicielstwie i edukacji,
programach wspierających rozwój dzieci,
alternatywnych środowiskach edukacyjnych,
terapii,
zakładach karnych,
społecznościach rdzennych mieszkańców,
rodzinach adopcyjnych i zastępczych.
Model ten od lat udowadnia swoją skuteczność w praktyce, pomagając w zrozumieniu i wspieraniu rozwoju dzieci oraz budowaniu silnych więzi międzyludzkich.
Podejście relacyjnej psychologii rozwojowej, opracowane przez dr Gordona Neufelda, skupia się na procesie rozwoju. Wyraźnie odróżnia się od podejścia poznawczo-behawioralnego oraz czysto medycznego podejścia do zaburzeń. Perspektywa dr Neufelda postrzegana jest jako odświeżająca alternatywa w leczeniu wielu zaburzeń, których korzenie tkwią w dynamice rozwojowej.
Często podejście rozwojowe bywa uznawane za trudne do zrozumienia – ze względu na skomplikowaną terminologię, zawiłe konstrukcje i rozproszone teorie. Jednak dr Neufeld wyróżnia się zdolnością do przekazywania tych złożonych treści w jasny i przystępny sposób, dzięki czemu jego model jest zrozumiały i praktyczny.
Nie wszyscy dojrzewają wraz z wiekiem. Psychologiczna niedojrzałość od wieków była intuicyjnie rozumiana, jednak dopiero współczesna nauka o rozwoju rzuciła na nią nowe światło. Ukazuje ją jako potężne narzędzie wyjaśniające problemy z uczeniem się i zachowaniem.
Zatrzymanie w procesie dojrzewania to jeden z najczęstszych, a jednocześnie najmniej rozpoznanych problemów dzieciństwa. Może prowadzić do wielu trudności, takich jak:
nadmierna emocjonalność,
chroniczny niepokój i impulsywność,
silna potrzeba więzi i zależności,
egocentryczne postrzeganie świata (branie wszystkiego do siebie).
Dzieci mogą doświadczać tego zjawiska w różnym stopniu – czasem jest ono przejściowe, ale w poważniejszych przypadkach staje się chroniczne, z głębokimi konsekwencjami dla rozwoju emocjonalnego i społecznego. Im wcześniej dojdzie do zablokowania, tym poważniejsze skutki może to mieć w przyszłości.
Dzieci, które utknęły w procesie rozwoju, mają trudności z przepracowaniem traumatycznych doświadczeń i wyciąganiem wniosków z konsekwencji. Nie reagują emocjonalnie w sposób adekwatny – nie odczuwają smutku w obliczu straty czy ostrożności wobec zagrożeń. Ich zdolność do rozwoju emocjonalnego jest zahamowana, co znacząco wpływa na ich zachowanie i relacje.
Zatrzymanie w rozwoju jest ściśle związane z więzią – dzieci, które pozostają niedojrzałe, są bardziej zależne od więzi z innymi. Dlatego nauczanie, wychowanie i proces leczenia muszą odbywać się w kontekście więzi. Co więcej, należy wspierać także dorosłych, którzy opiekują się takimi dziećmi, aby mogli skutecznie pomagać.
Typowe metody radzenia sobie z trudnym zachowaniem, takie jak kary czy surowe konsekwencje, często tylko pogarszają sytuację. Brak zrozumienia źródeł zatrzymania procesu rozwoju sprawia, że podejmowane interwencje bywają nieskuteczne lub przynoszą odwrotny skutek. Kluczowym wyzwaniem jest nie tylko radzenie sobie z objawami, ale także cierpliwe wspieranie dziecka, aż możliwe stanie się pełne rozwiązanie problemu.
Dobra wiadomość jest taka, że większość dzieci można wyprowadzić z tego stanu. Wymaga to jednak wnikliwej diagnozy, rozpoznania objawów zatrzymania i zastosowania podejścia rozwojowego opartego na więzi.
Dla kogo jest ten kurs?
Program Kursu Intensive 1 – Zrozumieć dzieci został stworzony dla rodziców, opiekunów oraz szerokiego grona profesjonalistów pracujących z dziećmi. Jest to szkolenie na poziomie akademickim, które łączy teorię z praktycznymi wskazówkami.
Celem kursu jest wyposażenie w wiedzę i wgląd, które pozwolą lepiej zrozumieć dzieci znajdujące się pod ich opieką uczestników kursu. Skuteczna pomoc dziecku nie polega jedynie na modyfikacji zachowania, lecz na odblokowaniu procesów wewnętrznej przemiany. Tylko dzięki wglądowi można usunąć przeszkody rozwojowe, podnieść poziom funkcjonowania dziecka i pomóc mu w urzeczywistnianiu jego potencjału.
Z kursu dowiesz się m.in.:
jaką rolę odgrywa więź w kształtowaniu osobowości i zachowania,
jak mechanizmy obronne chroniące przed zranieniem wpływają na dziecko,
jakie są fundamenty podejścia opartego na więzi,
na czym polega trzystopniowe podejście do wprowadzania trwałych zmian w funkcjonowaniu dziecka,
dlaczego kary, zakazy i konsekwencje nie działają w przypadku dzieci „zatrzymanych” na pewnym etapie rozwojowym,
jakie znaczenie mają emocje w procesie rozwoju dziecka,
jak łagodzić podatność dziecka na zranienie,
jakie trzy kluczowe interwencje wspierają dojrzewanie,
jakie strategie radzenia sobie z problemami wspierają rozwój dziecka,
jakie są alternatywy dla dyscypliny opartej na separacji.
Nie wszystkie problemy da się naprawić, ale zawsze można pracować nad usunięciem blokad rozwojowych, które uniemożliwiają dziecku dalsze dojrzewanie. Dzięki temu kursowi zyskasz narzędzia i perspektywę, które pomogą Ci skutecznie wspierać dzieci na ich drodze do pełniejszego rozwoju.
Szczegółowy program kursu Intensive I: Zrozumieć dzieci
Kurs składa się z 20 sesji online, które krok po kroku wprowadzają w podejście rozwojowe oparte na więzi opracowane przez dr Gordona Neufelda.
Podczas tej sesji uczestnicy poznają główne założenia i wyróżniki podejścia rozwojowego opartego na więzi, stworzonego przez dr Gordona Neufelda. Omówimy trzy kluczowe koncepcje, które stanowią fundament zrozumienia dzieci i ich zachowania: więź, procesy dojrzewania i wrażliwość.
W tej sesji skupimy się na trzech procesach dojrzewania oraz ich roli w urzeczywistnianiu ludzkiego potencjału. Wprowadzimy również pojęcia zablokowania rozwoju jako źródła wielu problemów z nauką i zachowaniem.
Omówimy, jak podejście rozwojowe oparte na więzi różni się od podejścia behawioralnego czy opartego na teorii uczenia się, oferując głębsze i bardziej holistyczne spojrzenie na rozwój dziecka.
Proces wyłaniania się to kluczowy etap rozwoju, w którym dziecko staje się odrębną istotą, odkrywając własną tożsamość. W trakcie tej sesji omówimy istotę tego procesu oraz podkreślimy, jak ważne jest tworzenie warunków, które sprzyjają jego przebiegowi.
To właśnie proces wyłaniania się aktywuje u dzieci takie cechy, jak ciekawość, niezależność, odpowiedzialność, poczucie sprawstwa czy spontaniczna zabawa. Przeanalizujemy również główne przeszkody, które mogą blokować ten naturalny etap rozwoju.
Proces adaptacji pozwala dziecku przystosować się do sytuacji, w których doświadcza braku wpływu na nią. Jeśli rozwój dziecka przebiega bez przeszkód, adaptacja prowadzi do budowania psychicznej odporności, umiejętności powrotu do równowagi, zaradności i innych kluczowych kompetencji życiowych.
W trakcie tej sesji omówimy fundamenty procesu adaptacyjnego, jego znaczenie dla rozwoju dziecka oraz wyzwania i zagrożenia, które mogą zakłócać jego przebieg.
Agresja u dzieci często pojawia się wtedy, gdy nie nastąpił proces adaptacji. Spojrzenie na agresję z perspektywy rozwojowej fundamentalnie zmienia sposób, w jaki reagujemy na zachowania agresywne. Konwencjonalne metody dyscypliny zakładają, że dzieci są w stanie dostosować się mimo doświadczenia daremności. Jednak w przypadku dzieci, które nie przeszły procesu adaptacji, te metody okazują się nieskuteczne, a nawet mogą pogorszyć sytuację.
W trakcie tej sesji omówimy alternatywne metody dyscypliny, dostosowane do potrzeb tych, które są „zatrzymane” w swoim rozwoju.
Zdolność dziecka do doświadczania sprzecznych myśli i uczuć jednocześnie jest kluczowym etapem w rozwoju społecznym i emocjonalnym. Proces ten, który można nazwać „ukończeniem szkoły dojrzewania,” pozwala dziecku stać się bardziej rozważnym i społecznie dostosowanym.
W tej sesji skupimy się na roli kory przedczołowej w procesie integracji oraz na tym, jak wspierać jej rozwój, aby pomóc dzieciom osiągnąć pełnię ich potencjału.
W tej sesji omówimy, jak proces integracji wspiera rozwój dojrzałego temperamentu, który przejawia się m.in. odwagą, cierpliwością, równowagą emocjonalną, zdolnością do pracy oraz rozwiniętym poczuciem moralności.
Przyjrzymy się również roli integracji w kontrolowaniu impulsywnych zachowań, takich jak agresja, i w budowaniu zdolności do samoregulacji.
Każdy ludzki mózg posiada wbudowane mechanizmy obronne, które chronią nas przed zranieniem, mogącym przekroczyć nasze możliwości poradzenia sobie z nim. Podczas tej sesji przyjrzymy się czynnikom, które sprawiają, że niektóre dzieci są bardziej podatne na zranienie niż inne.
Omówimy również trzy podstawowe mechanizmy obronne przed zranieniem oraz ich wpływ na proces uczenia się i zachowanie dzieci.
Emocje napędzają proces dojrzewania, ale dziecko musi mieć zdolność do odczuwania swoich wrażliwych emocji, by mogły one odegrać swoją rolę. Problem pojawia się, gdy emocje te są zbyt bolesne. Żeby uniknąć zranienia ich odczuwanie zostaje wówczas „zamrożone” lub ukryte.
W tej sesji omówimy konsekwencje takiego stanu oraz jego wpływ na rozwój dziecka i zdolność do budowania zdrowych relacji.
Więź jest jednym z najważniejszych czynników wspierających proces dojrzewania dziecka. W tej sesji skupimy się na roli więzi w rozwoju oraz na wpływie doświadczenia separacji, które leży u podstaw wielu powszechnych problemów dziecięcych.
Sześciostopniowy model tworzenia więzi opracowany przez dr Neufelda.
Więź między dzieckiem a odpowiedzialnymi za nie dorosłymi jest fundamentem skutecznego wychowania. Świadomość tego faktu mogłaby znacząco zmienić podejście do rodzicielstwa i systemów edukacji we współczesnym społeczeństwie.
Więź jest jedną z najpotężniejszych sił, jakie istnieją, ale aby właściwie wspierała rozwój dziecka, musi być odpowiednio kształtowana. W tej sesji omówimy koncepcję „przeciwwoli” oraz jej wpływ na rodzicielstwo i edukację.
Więź z natury ma charakter hierarchiczny, co jest kluczowe dla jej funkcji wspierającej rozwój dziecka. Zrozumienie instynktów alfa oraz kompleksu alfa jest niezbędne, aby odpowiedzieć na potrzeby dzieci i wspierać je w ich rozwoju.
Obecnie coraz częściej obserwuje się dzieci i młodzież przyjmujące postawę władczą, żądającą czy kontrolującą. Takie zachowania wynikają z zaburzonej dynamiki alfa – zjawiska, w którym dziecko przejmuje rolę przewodnika w relacji z dorosłymi.
Podczas tej sesji wyjaśnimy mechanizmy dynamiki alfa i pokażemy, jak wspierać dzieci w powrocie do naturalnej roli dziecka w relacji z dorosłymi.
Nieśmiałość jest często niedoceniana w naszej kulturze, choć spełnia niezwykle ważną rolę. Podczas tej sesji przyjrzymy się istocie nieśmiałości i jej funkcji ochronnej – pomaga ona utrzymać więź z głównymi opiekunami, jednocześnie chroniąc dziecko przed nadmiernym wpływem innych osób.
Omówimy również mechanizm obronnego zdystansowania – formy ochrony przed przywiązaniem, która może prowadzić do różnych niepokojących objawów i zaburzeń.
Więź z głównymi opiekunami stanowi fundament, na którym opiera się proces dojrzewania. W tej sesji skupimy się na roli odpoczynku i nasycenia więzią jako kluczowych elementach wspierających rozwój dziecka.
Podczas tej sesji omówimy trzystopniowe podejście do pracy z dziećmi, które utknęły w procesie rozwoju. Kluczowym elementem pracy z nimi jest kontekst więzi, dlatego priorytetem powinno być kultywowanie relacji.
Skupimy się na tym, jak aktywować instynkty przywiązania u dziecka, by umożliwić odbudowanie i pogłębienie więzi, które wspierają ich rozwój.
Dzieci nie podążają za nami, jeśli nie odpowiadamy na ich potrzeby. Aby utrzymać zdrową relację, musimy budować mosty, które pokonują wszelkie przeszkody oddzielające nas od nich.
Dzieci z problemami rozwojowymi często nie są otwarte na relacje, które nie opierają się na więzi. W tej sesji omówimy, jak wykorzystać istniejącą więź, pogłębić ją i stać się opiekunem przewodnikiem, którego dziecko potrzebuje, by rozwijać się w zdrowy sposób.
Walka z objawami zatrzymania w rozwoju często nie przynosi trwałych efektów. Zamiast tego należy skupić się na działaniach, które pomagają dziecku przezwyciężyć te trudności u podstaw. W tej sesji przedstawimy sześć skutecznych strategii wspierających dzieci z deficytami rozwojowymi i problemami w zachowaniu, które pomagają wyprowadzić je z tego stanu.
Dzieci mogą spontanicznie rozwijać się i dojrzewać, gdy odzyskają dostęp do swoich wrażliwych emocji. To pogłębia ich więź z opiekunami i wspiera naturalny proces rozwoju.
W tej sesji omówimy, dlaczego złagodzenie mechanizmów obronnych jest kluczowe oraz przedstawimy naturalne metody, które pomagają osiągnąć ten cel, tworząc przestrzeń dla głębokiego i trwałego rozwoju dziecka.
Na zakończenie kursu omówimy trzy potężne katalizatory wspierające wzrost i dojrzewanie dziecka. Te podejścia mogą być skuteczną alternatywą dla tradycyjnych metod dyscyplinowania, oferując bardziej rozwijające i trwałe rozwiązania.
Katalizatory te są łatwe do zastosowania w praktyce, a ich wpływ może prowadzić do głębokich i długotrwałych zmian w funkcjonowaniu dziecka.
Informacje organizacyjne:
Kurs składa się z 20 powyższych modułów (łącznie minimum 30 godzin). Każdy moduł obejmuje:
jeden wykład (on-line) prowadzony na żywo (1h)
jedno spotkanie wspierające dla grupy (on-line) na żywo (0,5h-1h)
Każda grupa kursowa będzie mogła dzielić się spostrzeżeniami, doświadczeniami oraz zadawać dodatkowe pytania na dedykowanym kursowi forum na stronie Neufeld Institute Poland (dostęp uczestnicy uzyskują po zapisaniu się na kurs). Do dyskusji na forum odnosić się będziemy również podczas sesji wspierających.
Spotkania będą nagrywane i uczestnicy będą mieli do nich dostęp po każdej sesji.
Po ukończeniu kursu jest możliwość uzyskania certyfikatu!
Daty spotkań: raz w tygodniu od września 2025 r. , szczegóły podamy wkrótce.
Godziny: 18:00-19:30
Osoba prowadząca: Joanna Bylinka
Moderator: Tatiana Szumczenia
Miejsce spotkań: platforma ZOOM
Cena: 2500 od osoby ( Istnieje opcja rozłożenia płatności na raty. W takiej sytuacji jako opcję płatności prosimy wybrać „eRaty Santander Consumer Bank”).
Zapisy i pytania:
kontakt@neufeldinstitute.pl lub pod nr tel. 608 515 182